Desmond
Hits: 604

Monstertijdrit Deel 2: de voorbereiding

De weg waardoor je iets bereikt is belangrijker, of soms mooier dan de medaille of de winst zelf.

Dat houd ik de meeste sporters voor, dat het proces niet te onderschatten is. Maar wat kan je nu bereiken in drie weken tijd. Ik heb dit jaar zelf niet specifiek een doel gehad. Dit komt immers op mijn pad. Kan ik beter worden? Neennn is het antwoord. In drie weken tijd kan ik nooit 20 watt meer wegtrappen over 122 km. Ik kan mijn lichaam er wel laten wennen om de tijdrithouding 3 uur lang vast te houden zodat de neerwaartse curve in snelheid geminimaliseerd wordt. De laatste training vorige week heb ik 2 uur en 15 min op 280 watt afgerond. Als ik niet instort betekent dat 40,3 km-u gemiddeld. De laatste ronde begint het pas. Daar stort iedereen in. Dus 38 tot 39 zou haalbaar moeten kunnen zijn. 

Al snel geef ik mij emotioneel over en begin ik als vanouds met de website eens door te spitten. De reglementen, het parcours, start en finish en statistieken. Ik moest eens flink slikken. Wat een gemiddelden. De snelste vorig jaar reed 46 km/u. De hele top 20 reed ver boven de 40 km/u. Zelfs de snelste vrouw reed 40. Rijd ik straks tussen mutanten, freaks die zichzelf dwangmatig pijnigen ieder jaar sneller te worden. Laat ik eens wat foto’s bekijken. Bij de aanblik van het eerste beeldmateriaal kreeg ik een déjà vu. Vroeger speelde ik op topniveau tafeltennis en observeerde ik vaak mijn tegenstanders. Ik was onder de indruk. Arrogantie van tegenstanders, super materiaal en goed gesoigneerd, imponeerde ze mij. Uiteindelijk bleken het allemaal losse flodders want ze sloegen werkelijk geen deuk in een pakje boter.  mtr2

Dit loog er niet om. Volgens de uitslagen kunnen deze mensen wel degelijk fietsen. Werkelijk de duurste en meest aerodynamische tijdritframes  en vele turbodijen van sporters passeerden mijn netvlies. Hiervan zou zelfs der Pfanzerwagen onder de indruk zijn. Ik ga het o.a. tegen sinterklaas op de fiets opnemen. Een man met een baard van een halve meter, wiens paard op stal is blijven staan en die de eer overlaat aan zijn cervelo P5. Ook de snelste vrouw had benen waar je nieuw geglazuurde witte tanden op kapot zou kunnen bijten. Vind ik dit nog wel leuk… Dit zijn geen koekebakkers. 

Iedereen rijdt met een dicht achterwiel. Dat is het. De snelheid met zo´n toverwiel gaat  1 tot 1,5 km-u sneller. Een besparing van ruim 20 watt op een hoog achterwiel. Er is geen turbulentie tussen de spaken waardoor je minder geremd wordt. Even een discwiel kopen van 1000 euro zorgt op dit moment thuis voor een impasse. Geen goed plan. Misschien huren, of zal ik zo laag gaan zitten dat ik onder de rijwind door duik? Beide zijn geen optie. Ik zal er nu al aan moeten wennen dat ik gewoon middenmoot zal zijn en voor mij meedoen belangrijker zal zijn dan de eer van het podium. Ik probeer mijn teleurstelling te relativeren. Met mijn 61 kilo zal ik tussen de zwaargewichten misschien nog altijd het lichtvedergewicht kiloknaller klassement kunnen winnen. Genoeg excuses. We hebben nog drie weken. En zoals altijd leef ik de laatste weken emotioneel naar een evenement toe alsof ik mijn nieuwe contract voor volgend jaar zou moeten verdienen. 

  • No comments found